We maken collectief te weinig tijd voor onszelf. Je werk, gezin, familie en vrienden gaan altijd voor en als je werkgever vraagt om iets voor hem te doen (ook als je eigenlijk iets voor jezelf zou gaan doen) dan laat je alles uit je handen vallen om maar te pleasen. Door altijd maar door te gaan voor anderen, steven je recht op een burn-out af. Bijna een op de vijf (18,3%) vrouwen tussen 25 en 35 heeft burn-outklachten, terwijl dit 10 jaar geleden ongeveer de helft was van dit percentage (9%) (bron: Intermediair.nl). Hier ga je dus per direct mee stoppen. In dit artikel geef ik je 5 tips hoe jij meer tijd voor jezelf kunt creëren.

“Jij bent de enige die jouw grenzen bepaalt én bewaakt.”

1. Bepaal wat je top 3 prioriteiten is.

Wanneer je weet wat jij het allerbelangrijkste vindt in je dagelijkse leven kun je voor jezelf betere grenzen bepalen. De dingen die in je top 3 komen krijgen altijd voorrang, ook in de volgorde waarin je ze hebt opgeschreven (als het goed is zet je jezelf op nummer 1). Leer om nee te zeggen tegen de dingen die je minder belangrijk vindt als ze in conflict komen met je top 3.

2. Leer effectief plannen.

Plan je top 3 wekelijks op vaste momenten in en maak daar omheen de rest van je planning. Ontdek wat je valkuilen zijn, waar jij je door laat afleiden en hoe lang bepaalde taken duren. Het helpt mij bijvoorbeeld ontzettend om in blokken te werken en korte periodes met extreme focus met 1 taak bezig te zijn. Meer over effectief plannen lees je in dit artikel.

3. Blokkeer letterlijk tijd in je agenda voor jezelf

Een van de redenen dat je nooit tijd hebt voor jezelf, is het feit dat je dit gewoon niet meeneemt in je planning. Als je wekelijks een moment neemt om je totale week in te plannen, blokkeer dan ook echt vaste momenten voor jezelf. Het liefst neem je hier een vast moment (of meerdere momenten) in de week voor en houd je hier rekening mee wanneer je afspraken maakt met anderen.

4. Schrijf uit wat er gebeurt als je niet genoeg tijd neemt voor jezelf.

Als je weet wat er gebeurt als je niet genoeg tijd neemt voor jezelf, dan ga je hier meer rekening mee houden. Bedenk niet alleen wat de consequenties zijn voor jezelf, maar ook wat het met je omgeving doet. Ben je nog wel een leuke partner en moeder als je nooit aan jezelf denkt?

Vegan

5. Creëer een fijne ochtend routine waar je altijd tijd voor jezelf neemt.

Vind je het lastig om een moment in de week te vinden waar je echt even tot jezelf kunt komen? Een ochtend routine is daar de perfecte oplossing voor. Stel je staat een kwartier of een half uur eerder op dan de rest van je huishouden; dan heb je elke dag in ieder geval al een moment voor jezelf

Het belangrijkste is dus om te weten wat er voor jou echt toe doet en dáár op te focussen. Met een effectieve planning creëer je ruimte wanneer het jou uitkomt voor jezelf en je belangrijkste prioriteiten. Door jezelf op nummer 1 te zetten en ook echt tijd voor jezelf te nemen, kun jij de leuke vrouw zijn die jij graag wil zijn. Dus wat houdt je nu nog tegen?