Dieet in dieet uit, van crashdieet tot jarenlang focussen op voeding en sport; ik heb echt alles wel geprobeerd om af te vallen. Okay, ik heb geen medische ingrepen gehad (en nog steeds niet 😉 ). In mijn jeugd heb ik jaren geworsteld met een eetstoornis en sinds die tijd heb ik mezelf altijd te dik gevonden. Ik ben dus alles bij elkaar al dik 15 jaar bezig met afvallen, hoe is het mij dan eindelijk gelukt?

Hoe is het afvallen mij eindelijk gelukt?

Door niet meer te focussen op afvallen. I know, als je graag wil afvallen om welke reden dan ook, dan klinkt dit als een onmogelijke opgave. Dat vond ik tot vorig jaar ook. Maar geloof me, zodra je het hele idee van gewicht gaat loslaten valt alles op z’n plek. Ik weet overigens ook niet hoeveel ik ben afgevallen (of zelfs of ik überhaupt ben afgevallen), want ik heb al zeker 2 maanden niet meer op een weegschaal gestaan. Ik merk alleen dat mijn kleding ruimer zit, ik een maatje kleiner kan shoppen en ik krijg regelmatig de vraag of ik ben afgevallen, dus hieruit concludeer ik dit.

Lekkerder in mijn vel

Of ik dus daadwerkelijk ben afgevallen, geen idee. Maar wat ik wel weet is dat ik onwijs veel lekkerder in mijn vel zit. Ik voel me veel fitter en gezonder dan ik me heb gevoeld in jaren. En dat komt niet doordat ik druk ben geweest met een dieet, maar puur doordat ik bewust ben gaan kijken naar mijn voeding en waar ik gelukkig van word. Natuurlijk zijn er dingen die ik niet meer eet (of véééél minder) terwijl ik het wel heel erg lekker vind, maar dit komt omdat ik heb gemerkt welk effect het op mijn lichaam heeft. Gluten en koemelk bijvoorbeeld, ik merk direct dat mijn lijf hier niet goed op reageert. Dan kan ik het nóg zo lekker vinden, ik eet het dan liever niet.

Eet jezelf (en de wereld) gelukkig

Eten waar je goed op reageert maakt je op de lange termijn gelukkiger dan eten wat even lekker smaakt, maar je vervolgens wel een naar gevoel in je maag of darmen geeft. Afgelopen oud en nieuw bijvoorbeeld, at ik zoals elk jaar een aantal oliebollen. Ik ben er dól op, maar dit jaar merkte ik hoe slecht ik gluten nog verdraag. Tijdens het eten van de oliebollen genoot ik met volle teugen, maar uiteindelijk heb ik de hele avond op het toilet doorgebracht… Lesson learned.

Nou gaat het verder dan het wel of niet eten van een oliebol of gluten in het algemeen. En ik zal in de toekomst nog wel meer blogs schrijven over verschillende ingrediënten en hoe deze (positief of negatief) bijdragen aan je leven. Maar heel globaal gezegd; ik kies er nu voor om voeding te eten wat bijdraagt aan het voeden van mijn lichaam en wat tegelijkertijd beter is voor het milieu. Ik probeer zoveel mogelijk plantaardig te eten, ik eet in ieder geval geen vlees of vis en gluten laat ik ook zoveel mogelijk staan. Stapje voor stapje overigens, want in 1 keer mijn hele voedingspatroon omgooien doet voor mij weinig goeds heb ik gemerkt. Het volgende product wat ik helemaal uit mijn eten wil gaan schrappen zijn geraffineerde suikers, maar zo ver ben ik nu nog lang niet 😉

Het gaat niet om hoeveel je weegt

Heel eerlijk; dit artikel gaat eigenlijk helemaal niet om afvallen. Het gaat om een fijne relatie krijgen met jezelf. Van jezelf en je lichaam houden, ongeacht de proporties. Genoeg van jezelf houden om jezelf de voeding te geven die je nodig hebt. Niet om jezelf te straffen, maar om jezelf te voeden. Want je hoeft niet éérst af te vallen om van jezelf te houden. Dat staat er zelfs helemaal los van. Leer eerst jezelf te accepteren zoals je bent.

Vond je dit artikel leuk om te lezen en wil je meer? Lees dan ook zeker waarom ik plantaardig eet part 1 en part 2 🙂