Selfcare

Blue Monday en de happiness burn-out

Vandaag is het officieel; het is Blue Monday en dus is het okay om je rot te voelen want bijna iedereen voelt zich vandaag een beetje meh. Persoonlijk begon Blue Monday voor mij gisteren al een beetje (iets met te veel moeten van mezelf). Opeens realiseerde ik me dat het massale streven naar geluk ons ook weleens de das om kon doen. Dat dit namelijk zorgt voor een hoop druk, stress en gedoe kan niet alleen mij opgevallen zijn. Want elke dag maar gelukkig moeten zijn kost een hoop moeite en voor je het weet heb je een burn-out door alle druk die je jezelf oplegt. Een happiness burn-out welgezegd.

De vicieuze cirkel van (on)geluk

I know, het klinkt misschien een beetje (of gewoon super) maf. Maar laat het me je uitleggen;

  1. Je voelt je een beetje meh (zoals misschien vandaag).
  2. Je realiseert je dat je je liever gelukkig voelt (ben je jezelf te veel aan het vergelijken met anderen misschien?)
  3. Je gaat uit alle macht dingen doen om gelukkig te zijn
  4. Je wordt misschien niet zo gelukkig van die dingen doen dan je had verwacht (retail-therapy leidt bijvoorbeeld vaak júist tot stress)
  5. Je gaat nóg meer doen (= nog meer stress)
  6. Je bent kapot aan het einde van de dag, valt moeilijk in slaap omdat je ligt te malen over alles wat je niet gelukkig heeft gemaakt
  7. Je wordt vermoeider wakker dan toen je ging slapen
  8. Je begint opnieuw aan de bovenstaande cirkel

Je begrijpt, deze oneindige cyclus leidt tot alleen maar meer ongelukkige gevoelens en dat lijkt me alles behalve wenselijk.

De happiness burn-out voorkomen

Maar hoe voorkom je dan zo’n happiness burn-out? Door je te realiseren dat je je niet constant ultiem gelukkig hoeft te voelen. Dat kan überhaupt niet eens. Dat zou namelijk betekenen dat je jezelf als een soort super-wezen kunt afsluiten van alle niet gelukkig-makende gevoelens.

Het kan gebeuren dat er iets gebeurt wat minder leuk is. Dat hoeft je niet ongelukkig te maken, maar het geeft niets als je je erdoor even iets minder gelukkig voelt. Laat jezelf niet gek maken door alle online berichten over het constant moeten ervaren van geluk, een off-day mag er ook gewoon zijn.

Geniet van Blue Monday (en tuesday, wednesday etc.)

Omarm de dagen dat je even niet zo lekker in je vel zit. Probeer je gevoelens (en dus ook jezelf) te accepteren in elke situatie. Daardoor kom je weer veel sneller in een mindset die wél bijdraagt aan je geluk. Wees gewoon extra lief voor jezelf op de dagen dat je niet zo lekker in je vel zit. Niet omdat je perse gelukkig moet zijn, maar gewoon omdat je het verdient.

Hoe zorg jij vandaag voor jezelf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *