Gewoontes leer je aan gedurende je leven. In het begin krijg je ze van je ouders en familie, daarna ontwikkel je ze samen met je vrienden, collega’s en je eigen gezin. Sommige gewoontes leer je jezelf aan en de meeste ontwikkel je zonder dat je het door hebt. Zoals bijvoorbeeld wanneer je thuiskomt je sleutels op de eerste de beste plek neergooien, om ze vervolgens kwijt te zijn wanneer je ze nodig hebt. Een gewoonte zoals dit zorgt ervoor dat je vaak te laat komt en sneller gestrest raakt wat natuurlijk onwijs zonde is. Door je gewoontes één voor één aan te pakken, zorg je er op een basis niveau voor dat de dingen die je wel bewust doet gemakkelijker gaan, leuker zijn of sneller succesvol worden. Deze 7 gewoontes veranderden mijn leven op een positieve manier.

De 7 gewoontes die mijn leven hebben veranderd

Plannen

Je gelooft het misschien niet, maar voor ik ging ondernemen was ik niet goed in plannen; ik vond het onnodig en het zorgde ervoor dat alle spontaniteit uit mijn leven verdween. Dacht ik. Voor de geboorte van mijn dochters onthield ik alle afspraken en had ik überhaupt geen agenda nodig. Na allebei de bevallingen merkte ik wel dat ik niet alles meer kon onthouden, dus de meest belangrijke afspraken schreef ik wel ergens op. Ja dat hoorde je goed “ergens” dus niet in een vaste agenda; niet ideaal als ik nu terug kijk. Sinds ik ben gaan ondernemen en ik mijn agenda goed ben gaan beheren, taken vooruit plan en me echt bewust bezig houd met plannen krijg ik veel meer gedaan in een korte tijd, voel ik me meer voldaan en ben ik minder gestrest. En het mooiste; ik heb nog steeds ruimte voor spontaniteit. Door slim te plannen, zorg ik ervoor dat ik ruimte overhoud voor flexibiliteit zónder daarin in uitstelgedrag te vervallen. Een van de dingen die ik nu ook meer plan, is mijn ochtend. Ik heb een vaste ochtendroutine waarin ik mezelf voorbereid op de dag en om die te kunnen doen sta ik ook op tijd op. Ik ben in de ochtend het meest productief, helemaal na mijn vaste routine.

Mediteren

Ook zoiets waarvan ik eerst dacht dat het veel te zweverig voor mij was en waar ik vooral geen tijd voor had. Inmiddels neem ik er elke dag in ieder geval 10 minuten voor tijdens mijn ochtendroutine en weet ik dat wanneer ik het hardst roep dat ik er geen tijd voor heb, ik het juist het meest nodig heb. Door even de rust op te zoeken en tijd te nemen voor mezelf en mijn gedachten leeg te maken, creëer ik weer ruimte voor nieuwe ideeën en laad ik als het ware mijn batterij weer op. Ik kan het echt enorm aanraden!

Mindfulness

Valt een beetje in het zelfde straatje als mediteren en is er een direct resultaat van in mijn geval. Maar door bewust te zijn van het moment waarin ik leef en daar met aandacht bij te zijn, ervaar ik veel minder stress dan wanneer ik me altijd maar druk maak om datgene wat er kán gebeuren of is gebeurd. Zaken waar je geen invloed op hebt kun je beter loslaten dan je er druk om te maken; want door je er druk om te maken verandert niets aan de situatie je hebt er alleen zelf last van. Door me hier bewust van te zijn en stil te staan bij het hier en nu, geniet ik veel meer van het leven.

Single-tasken

Multi-tasken lijkt bijna van ons verwacht te worden, maar door daar gewoon mee te stoppen en alleen nog maar te single-tasken werk ik veel efficiënter en vooral effectiever. Ik deed zo vaak dingen tegelijk; dan had ik de televisie aanstaan terwijl ik aan het studeren was, checkte ik mijn e-mail 20 keer op een dag (als het al niet vaker was) of schreef ik een tekst terwijl ik ook koffie aan het zetten was en op mijn telefoon keek. Multi-tasken bestaat niet; het zorgt er vooral voor dat je gestrest wordt en elke taak waar je mee bezig bent niet naar volle tevredenheid kunt volbrengen. Want iets waar je maar met de helft van je gedachten bij bent wordt altijd minder goed dan iets waar je echt met volle aandacht bij bent. Stel je voor, je bent op een feestje waar je niemand kent met de intentie om er mensen te leren kennen. Als iemand zich aan jou voorstelt terwijl je al aan het zoeken bent naar de volgende persoon om te ontmoeten, ga je nooit de naam onthouden van diegene met wie je aan het praten bent. Laat staan dat je diegene ook echt leert kennen. Aan het eind van zo’n avond is het al heel wat als je één naam hebt onthouden, terwijl je met volle aandacht bij elke persoon je zeker 10 mensen had kunnen leren kennen.

Minimalistisch leven

Dit is een gewoonte waar ik nu druk mee bezig ben. Langzaamaan ben ik aan het “ontspullen” en haal ik dus ook minder spullen in huis. Waar het me nu vooral al bij heeft geholpen is in mijn kledingkast. Ik heb veel minder kleding dan eerst en alleen nog kleding waar ik echt blij van word. Doordat ik minder kleding heb, hoef ik minder lang na te denken over datgene wat ik aan wil trekken. Meestal plan ik de outfits van de week al vooruit op zondag, maar ook als ik hier niet aan toe kom ben ik sneller klaar. Mijn kast is overzichtelijker doordat het leger is en op een betere manier is ingericht. Ook met boeken en kookboeken ben ik drastisch gaan minimaliseren. Ik heb nu alleen nog maar boeken die me echt inspireren en ik heb nog maar een paar kookboeken die ook echt mijn lievelingsboeken zijn waar ik het meeste uithaal. Uiteindelijk is het hartstikke zonde om er 100 te hebben (had ik eerst wel..) en dan uit keuzestress gewoon geen nieuw recept proberen!

Schrijven

Ja, schrijven deed ik natuurlijk al voor mijn blog en mijn bedrijf, maar ik bedoel schrijven op persoonlijk vlak, in een notitieboek. Ik schrijf nu dagelijks de dingen op waar ik dankbaar voor ben, wat ik heb gedaan waar ik trots op ben en wat mijn toekomstdromen zijn. Maar ook de dingen waar ik tegenaan loop of dingen die in mijn hoofd spoken waar ik niet direct iets mee kan doen. Door dit op papier te zetten is het uit mijn hoofd, kan ik er altijd rustig op terug kijken en geeft het een ander perspectief. De lijstjes van dingen waar ik dankbaar voor of trots op ben, helpen me ook om meer te relativeren. Want vaak lijken de dingen die fout gaan enórm, terwijl er meestal veel meer dingen zijn die wél goed gaan.

Werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling, met de focus op mijzelf

Dit klinkt nu zo logisch voor mij, maar ik weet nog goed dat ik persoonlijke ontwikkeling (net als meditatie) iets vond waar ik geen tijd voor had en al helemaal geen geld aan wilde besteden; het ging toch gewoon prima? Langzaam las ik toch steeds meer boeken die me nieuwe inzichten gaven en leerde ik door me te focussen op mijzelf en mijn geluk, ik de mensen in mijn directe omgeving ook direct veel gelukkiger kon maken. Ik had meer om te geven en hoefde minder te nemen. Daar heb ik me de laatste jaren steeds meer in verdiept; in laten coachen, podcasts over geluisterd, video’s gekeken en heel veel boeken over gelezen. Online webinars, events en vooral de opleiding die ik zelf heb gevolgd hebben me zoveel inzichten gegeven en door nu elke week tijd vrij te maken om aan mijzelf te werken, heb ik zoveel meer te bieden en voel ik me zoveel gelukkiger. Dit nu ook kunnen doen voor anderen is waar ik het meeste voldoening uit haal. Had ik jaren geleden geweten dat persoonlijke ontwikkeling zo’n grote, positieve verandering zou geven dan was ik al veel eerder bewust begonnen.

Deze 7 gewoontes hebben mijn leven dusdanig veranderd, dat ik nu oprecht kan zeggen dat ik me ultiem gelukkig voel. Natuurlijk ook met momenten dat het minder gaat, maar die horen er ook bij. Door op zo’n moment terug te grijpen op deze gewoontes, kan ik me gemakkelijk weer in een positieve flow voelen. Welke gewoontes heb jij die jouw leven positief hebben veranderd? Of is er een gewoonte die jij graag zou willen aanleren? Ik hoor het graag, laat ze achter in de comments of stuur me een mailtje op info@goalsonheels.nl.

Volg mij ook op mijn YouTube kanaal om te zien hoe ik deze gewoontes toepas in mijn dagelijkse leven!