Gezond eten als je zeeën van tijd hebt is natuurlijk een eitje, want dan kun je uitgebreid boodschappen doen en ook veel meer tijd in de keuken doorbrengen. Maar wist je dat gezond eten helemaal niet veel tijd hoeft te kosten? En dan heb ik het niet over food-preppen want ook dan kun je veel tijd kwijt zijn maar dan op één dag. Echt gezond eten terwijl je weinig tijd hebt. Hoe dan?!

Voorbereiding is het halve werk

Yes, voorbereiden is nog steeds het halve werk, maar zoals ik al zei; niet in de vorm van food-preppen. Ik heb het met voorbereiden over het maken van een weekmenu waarin je voor jezelf (en je gezin) opschrijft wie wat eet/drinkt op welk moment. Niet alleen heel handig om een overzicht te hebben qua eten die week, maar ook nog eens heel goed voor het budget én het milieu. Je kunt er op deze manier namelijk rekening mee houden dat je geen voedsel hoeft weg te gooien en dat alles bij elkaar past. Top dus!

Wat eet je nu vaak?

Bekijk daarnaast wat je meestal eet op de dagen dat je druk bent. Grijp je dan snel naar kant en klaar maaltijden? Of laat je graag iets bezorgen? En hoeveel tijd heb je daadwerkelijk om een gerecht klaar te maken? Is dat bijvoorbeeld een kwartier om iets klaar te maken, dan is het niet handig als je iets kiest wat 20 minuten moet koken. Op de dagen dat je 15 minuten hebt om te koken, kun je kiezen voor een wokgerecht met rijst. De groenten hak je even grof, sommige rijst hoeft maar 8 minuten te koken en als je vegetarisch eet en er een vleesvervanger bij doet in plaats van kip dan is het in een piep geregeld. En als je dan ook nog eens nét een beetje te veel kookt, dan doe je dat in een bakje voor de volgende dag en dan heb je een heerlijke gezonde lunch. Klaar is kees 🙂 Ook een simpele pasta kan super lekker en gezond zijn, of een salade met daar iets bij. Gezond eten klaarmaken hoeft echt geen uren te duren ;).

Een paar lekkere, snelle ideeën op een rij

  1. Volkoren pasta met (vegetarisch) gehakt, tomaten frito als saus met ui, paprika, basilicum en wat blokjes mozzarella erover
  2. Basmatirijst met (vegetarische) kipstukjes, champignons, prei, knoflook, ui en light-kookroom,
  3. Griekse salade; komkommer, rode ui, feta, tomaat, balsamico en daarbij krieltjes en (eventueel) een vegetarische vervanger, een stukje vlees of vis
  4. Volkoren pasta met pesto, rucola, broccoli en mozzarella
  5. Couscous salade met paprika, komkommer, tomaat, feta, dadels en een beetje olijfolie erover (eventueel met wat spekjes, hamblokjes, vis, een ander stukje vlees of een vegetarische vervanger)
  6. Spinaziesalade met volkoren pasta, crème fraîche gemengd met pesto, eventueel hamblokjes of kipreepjes, gekookt eitje en wat pijnboompitjes
  7. Woknoodles met verschillende groenten en een gebakken ei
  8. (zelfgemaakte) tomatensoep met stokbrood en wat lekkers erop

Ik ben nu wel heel benieuwd; wat eet jij vaak als je een drukke dag hebt?