Een fijne routine in de ochtend geeft een goed begin aan de dag. En je weet; een goed begin is al het halve werk. Als ik kijk naar alles wat ik wil bereiken en naar de week zoals ik deze gepland heb staan (inclusief school en alles erop en eraan), dan zou ik alles precies kunnen plannen zodat ik niets hoef te missen. Het enige wat ik dan níet heb, is tijd voor mezelf. Als ik in de ochtend blijf liggen tot we er allemaal echt uit MOETEN, dan zou de ochtend bovendien een stuk hectischer verlopen. Al van kinds af aan vind ik het fijn om de dag lekker rustig en op mijn gemakje te beginnen, dus maak ik daar ook de tijd voor.

Waarom is een fijne ochtend routine belangrijk

Voor mij helpt het dus om de dag rustig te beginnen, waardoor mijn hele dag veel relaxter en fijner verloopt. Als ik een drukke ochtend heb, dan voelt dat eerst heel productief maar vaak kak ik dan in de middag helemaal in. Bovendien, als ik geen rustige start van de dag heb gehad voel ik me ’s middags vaak veel minder gelukkig. Dan krijg ik een dipje en wil ik eigenlijk alleen nog maar liggen en slapen. Met een gezin met twee kleine kinderen, een eigen bedrijf en de dromen die ik nog heb is dat vaak niet het meest effectieve gebruik van mijn tijd. Begrijp me niet verkeerd, ik vind slapen heerlijk en onwijs belangrijk, maar liever doe ik dat in de nacht.

Maar waarom is een fijne routine in de ochtend dan juist belangrijk? Want je kunt je dag ook rustig starten zonder een vaste ochtend routine te hebben. Wat we vaak vergeten is dat we als mens veel dingen routinematig doen, maar daar niet altijd bewust mee bezig zijn. Wanneer je dus niet bewust hebt gekozen voor een ochtend routine, kan het zijn dat je ochtend bestaat uit “telefoon kijken en alle sociale media kanalen doorscrollen, mail lezen, opstaan, aankleden, ontbijten bij de tv/laptop/telefoon, tanden poetsen en gaan”. Op zich lijkt hier niets mis mee te zijn, waarschijnlijk besteedt 90% van Nederland zijn of haar ochtend op deze manier. Maar wanneer je goed kijkt, zie je dat er in deze routine niets gaat om de persoon zelf en alles draait om de buitenwereld. Als je je dag begint met de sociale kanalen en je mail, dan laat je al direct je dag door anderen bepalen. Je ontbijt niet rustig, hebt geen oog voor de échte wereld om je heen en staat niet stil bij waar jij zelf heen wilt. Vaak stimuleert deze routine je ook niet om te groeien en helpt het ook niet om hiermee eerder op te staan, omdat het niet direct tot de verbeelding spreekt. Het zijn geen dingen waar je echt onwijs naar uitkijkt, zoals je vroeger als kind uitkeek naar de ochtend van je verjaardag. Met deze routine ben je eerder geneigd om nog een paar keer te snoozen, je om te draaien en wanneer je tijd te kort komt om iets over te slaan of even snel te doen. Je begint je dag veel gehaaster en vaak zet dit gevoel dan door in je dag.

Een fijne ochtend routine geeft je houvast

Met een fijne ochtend routine geef je jezelf houvast, een goede reden om op tijd op te staan en sta je bewust even stil bij jezelf. Mijn ideale ochtend begint voordat de rest van mijn gezin opstaat, vaak rond half 6. Dan sta ik op, drink ik een groot glas water en neem ik even de tijd om te mediteren. Dit hoeft helemaal niet lang te zijn, 5 à 10 minuten is voor mij genoeg. Hierna pak ik een dagkaartje en schrijf ik mijn intenties voor die dag op. Ik neem de tijd om rustig met mezelf en alles om me heen in verbinding te staan en voel me bewust dankbaar voor alles wat op dat moment in me op komt. Het liefst lees ik nog een paar bladzijden in een boek en dan ga ik naar de badkamer, maak me op en trek mijn kleding aan om vervolgens de kinderen ook wakker te maken, aan te kleden en dan met z’n vieren samen te ontbijten.

Lukt deze ochtend routine me elke dag? Nee, maar als ik het niet meteen in de ochtend heb gedaan dan verschuif ik het naar iets later op de dag. Het liefst start ik op deze manier mijn dag, maar het is geen ramp als het een keer anders loopt. Mijn ochtend routine moet me rust geven en geen onrust omdat het een keer niet “perfect” verloopt. Perfectie is sowieso overrated 😉 Ik probeer het dus wel, maar als het anders loopt dan is dat ook geen ramp. Wat ik wel bewust doe, is niet direct mijn mail en social media checken en ook kijk ik geen tv in de ochtend. Mijn laptop gaat pas open ná het ontbijt, als de kinderen naar school of naar de opvang zijn.

Het creëren van een fijne ochtend routine is een voortdurend proces, ik nam er een tijd terug ook al een podcast episode over op. Soms ontdek ik iets wat ik graag wil toevoegen en soms heb ik juist behoefte om dingen weg te laten. De routine zoals ik nu heb, heeft wel even geduurd voor ik zo ver was. Net als het op tijd opstaan; voor ik kinderen had was om 7 uur opstaan al “vroeg”. Dus eerder opstaan is echt iets wat ik mezelf heb aangeleerd. In het weekend slaap ik het liefst wel iets langer, maar dan is het vaak uiterlijk half 8 dat ik opsta.

Zou jij ook willen leren om eerder op te staan, een fijne ochtend routine te ontwikkelen en je dag zo effectief mogelijk te gebruiken? Doe dan mee aan de Ochtend Routine Cursus, we starten a.s. vrijdag 1 maart en gaan in een groepje 3 weken werken aan een nieuwe gewoonte. Je krijgt ondersteuning van mij én van de groep, in de vorm van een online programma, toegang tot de online community en wanneer je écht accountable gehouden wil worden in een Whatsapp groep (maximaal 10 deelneemsters per groepje) om het meeste uit de cursus te halen. Meedoen kost nog geen kopje koffie per dag!