Met oud en nieuw bedenken we massaal goede voornemens; “ik wil 10 kilo afvallen”, “ik wil meer sporten”, “ik wil meer tijd voor mijn gezin” of “ik ga mijn spullen minimaliseren”. Dit klinkt allemaal heel mooi, maar halverwege januari (of met een beetje mazzel begin februari) zijn deze goede voornemens al het raam uit. We houden ze niet vol en dat heeft een hele goede reden: je hebt een voornemen gecreëerd zonder er een gewoonte van te maken. Goede gewoontes zijn de sleutel om een goed voornemen waar te maken. Maar hoe begin je met een nieuwe gewoonte?

Gewoonte vs voornemen

Het grootste verschil tussen een gewoonte en een voornemen is dat een voornemen het “doel” is (al dan niet helder en meetbaar geformuleerd) en de gewoonte is hoe je dit doel kunt waarmaken. Zonder de “How” kun je de “What” niet realiseren en al helemaal niet volhouden. Discipline alleen brengt je vast een heel eind, maar op discipline alleen behaal je de eindstreep niet. Denk maar eens aan een poging tot afvallen. Als je alleen op wilskracht elke dag gezond eet en regelmatig sport, zonder dat je dit je echt eigen maakt dan is de verleiding van een zak chips of een reep chocolade heel groot aan het einde van de dag.

Dan kun je nog zo gezond hebben gegeten, als je aan het einde van de dag “bezwijkt” dan maak je al je harde werk ongedaan. Maar als je gezond eten en sporten nou een gewoonte maakt, dan is het gemakkelijker vol te houden

Hoe begin je met een nieuwe gewoonte?

Ik kan me voorstellen dat “gewoon even” een nieuwe gewoonte beginnen niet voor iedereen gemakkelijk is. Vaak belanden we toch in het stukje discipline; jezelf belonen als het goed gaat en straffen als het slecht gaat. Maar dit is niet de manier om een nieuwe gewoonte te beginnen als je deze ook wil volhouden. Ik vertel je stap voor stap hoe ik het doe:

  1. Ik bepaal wie ik wil zijn. Dit houdt in dat ik heel helder krijg hoe ik me wil voelen, wat ik wil doen en hoe ik wil dat mijn leven eruit ziet.
  2. Ik ontdek waarom ik dit wil. Wat levert het mij, de mensen van wie ik houd en de wereld op?
  3. Ik schrijf uit wat ik daarvoor moet bereiken. Wat is een doel wat mij helpt bij het zijn wie ik wil zijn?
  4. De gewoonte is hoe ik dit doel kan behalen. Ik bekijk heel kritisch waarom ik deze gewoonte wil implementeren en wat de verwachte impact is.
  5. Wat is een goed moment om deze gewoonte elke dag uit te voeren? Sommige dingen zijn bijvoorbeeld handiger om in de ochtend te doen dan in de avond en vice versa.
  6. Welke gewoontes heb ik nu op dit tijdstip en dragen deze bij aan mijn doel? Soms kun je een oude gewoonte vervangen met een nieuwe gewoonte, of kun je een nieuwe gewoonte combineren met een oude gewoonte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan flossen; je hebt als gewoonte om elke ochtend en avond je tanden te poetsen en vult dit aan met flossen. Easy peasy.
  7. Ik maak het mezelf zo makkelijk mogelijk om deze gewoonte uit te voeren. Elke dag lemon-olie drinken in mijn water bij het opstaan? Ik zorg ervoor dat het flesje ’s ochtends klaarstaat naast een glas, zodat ik én eraan denk om water te pakken én ik niet hoef na te denken over de olie.
  8. Bij een “grotere” gewoonte hak ik het op in stukjes. Bij eerder opstaan bijvoorbeeld zet ik elke dag de wekker 5 minuten vroeger tot ik het tijdstip heb bereikt waarop ik wil opstaan. Of elke dag mediteren beginnen door elke dag 1 minuut te mediteren, als dit gemakkelijk gaat opbouwen naar 2 minuten etc.
  9. Hang overal briefjes op en maak notificaties aan met de gewoonte die je wil aanleren; in je agenda, op je telefoon, op je spiegel, op je laptop, in de koelkast; noem maar op.
  10. Geef niet op als je gewoonte een dag niet is gelukt; morgen is er weer een dag. Het is niet meteen een verloren zaak als het je één keer niet lukt, het is een verloren zaak als je het niet meer probeert.

En nu jij!

Welke nieuwe gewoonte zou jij willen aanleren? Ik vind het super leuk als je dit naar me zou mailen op info@goalsonheels.nl. Dan heb ik vast nog wat leuke tips voor je hoe je deze gewoonte gemakkelijker volhoudt!

 

Vanaf nu ga ik elke zondag een fijne mail versturen met daarin tips, oefeningen en/of uitdagingen om het voor jou gemakkelijker en vooral LEUKER te maken om ook aan de slag te gaan met jouw Happy Habits 💖. Wil jij deze mail ook ontvangen en sta je nog niet op mijn maillijst? Schrijf je dan snel hieronder in met het mailadres waarop je graag de nieuwsbrief wil ontvangen 😁. Ik spreek je snel!