Selecteer een pagina

In “ondernemers-land” is het omschrijven van je Why best een ding. Want hoe ontdek en formuleer je nou jouw “why”? Wat is nou eigenlijk een “why” en waarom heb je er één nodig? Ik probeer je in dit artikel zo kort en bondig mogelijk de antwoorden te geven op deze vragen en je 3 vragen te geven om je te helpen jouw Why the ontdekken en formuleren.

Wat is een “Why”?

Als je echt alle ins en outs wil weten over een Why wil ik je het boek Start with Why aanraden van Simon Sinek. In het kort; een “Why” is de waarom achter wat je doet. Je kunt het zien als de diepere betekenis van je werk. Dit kan zowel in een baan in loondienst zijn, maar zeker ook in je onderneming. Dan doe je je werk niet alleen voor het geld, maar heb je er grotere dromen mee. Door je Why helder te krijgen en goed te formuleren kun je meer voldoening halen uit je werk en is het gemakkelijker om anderen enthousiast te maken. In het boek Start with Why wordt vaak het voorbeeld van Apple gegeven. Steve Jobs wilde niet gewoon computers maken, maar de wereld daadwerkelijk veranderen. Daarom werkte het wel toen hij iets anders ging maken wat ook bij zijn Why paste (de iPod) en flopte dit idee helemaal bij Microsoft. Je Why is dus een verlengde van jezelf; jouw dromen, kernwaarden en visie. Het geeft je purpose

Waarom je een duidelijke Why wilt hebben

Naast dat het heel fijn en verhelderend is om duidelijk te weten wat je Why is, helpt het je dus ook als een soort TomTom om je route te bepalen. Wanneer jij graag de wereld groener wil maken, is het een onlogische stap als je bijvoorbeeld plastic verpakkingen gaat produceren. Tenzij dit natuurlijk weer biologisch gemakkelijk afbreekbaar plastic is, maar dan is het weer in lijn met je Why.

Je wil je Why ook duidelijk hebben voor je potentiële klanten. Want met een heldere Why kunnen jouw klanten zich ook identificeren met je merk. Je Why maakt vrijwel alles gemakkelijker. Je marketing, je sales, de mensen met wie je samenwerkt; alleen je boekhouding verandert vaak vrij weinig. Overigens is een Why niet perse set in stone. Jij verandert natuurlijk ook, dus jouw motivatie kan ook veranderen. Vaak zijn dit wel subtiele wijzigingen, de kans is bijvoorbeeld vrij klein dat je van fanatieke veganist verandert in een bont-dragende vleeseter ;). Een ding is wel zeker; een Why is geen trend, maar is iets wat echt bij jouw authentieke zelf hoort. Het is dus direct ook een manier om jezelf beter te leren kennen

Hoe ontdek en formuleer je jouw why?

Hoe ontdek en formuleer je jouw “Why”?

Je ontdekt je Why door jezelf echt goed te leren kennen en dit vervolgens in één zin te verwoorden. In de basis kun je dat met slechts 3 vragen doen:

  1. Welke twee kwaliteiten (of kernwoorden) laat jij het liefste zien in de wereld? Let op dat dit er écht maximaal 2 zijn en kies de twee woorden die het dichtste bij jou liggen.
  2. Op welke twee manieren laat jij deze kwaliteiten het allerliefste zien? Ook hier geldt weer; maximaal 2.
  3. Hoe zou de wereld er volgens jou helemaal perfect uitzien?

Door vervolgens de antwoorden op deze vragen te combineren in 1 zin kun je jouw Why al (globaal) formuleren. Mijn Why is bijvoorbeeld:

Door mijn authentieke zelf te zijn en te laten zien, anderen inspireren hun droomleven ook realiteit te maken.

Door dus te bloggen, te vloggen en trainingen te geven kan ik mijn Why leven. Voorheen was mijn Why veel meer gericht op werkgeluk en ondernemen. Dit is nu nog steeds een belangrijk onderdeel, maar het is veel kleiner dan eerst. Je Why groeit dus met je mee.

Wat is jouw Why?