Een goed begin is het halve werk

Ik heb het me vaak afgevraagd; hoe word ik een ochtendmens? Toen ik nog studeerde leerde ik vaak tot diep in de nacht door en sliep ik een gat in de dag. Behalve op de dagen dat ik college had of moest werken, dan moest ik er natuurlijk op tijd uit maar dat ging niet zonder slag of stoot. Bij mijn ouders was op tijd opstaan overigens nooit een probleem, maar eenmaal het huis uit en ik zelf verantwoordelijk was voor mijn dagindeling (vrijheid blijheid) gooide ik mijn ritme rigoureus om.

Op het moment dat ik aan het “echte leven” begon en ik toch wel op tijd op mijn werk verwacht werd, leerde ik weer om op tijd op te staan. Als ik bijvoorbeeld om half 9 op mijn werk moest zijn, rolde ik om 7 uur mijn bed uit om me klaar te maken voor de dag. Langzaam maar zeker stond ik echter steeds vroeger op en werd ik een echt ochtendmens. Vroeger opstaan had voor mij ontzettend veel voordelen; ik was meer ontspannen, kon beter voor mijzelf zorgen en had opeens extra tijd om aan mijn ontwikkeling te besteden.

Waarom zou je een ochtendmens worden?

Zoals ik dus net al zei heeft het zijn van een ochtendmens ontzettend veel voordelen. En natuurlijk sta ik niet elke dag met een enorme glimlach naast mijn bed en ben ik in de ochtend ook best regelmatig moe als ik mijn bed uit stap. Maar toch sta ik op tijd op; niet omdat ik ergens moet zijn om een heel vroege tijd, maar omdat ik op die manier veel meer geluk ervaar. Nee, niet van het opstaan zelf, maar van de tijd die ik erdoor creëer.

In de avond ben ik bijvoorbeeld na het werken of een hele dag druk zijn met de kinderen MOE. Zo moe, dat ik eigenlijk het liefste niets meer doe. In veel gevallen krijg ik nog wel even inspiratie op het moment dat de kinderen op bed liggen, maar na 9 uur gaan bij mij alle lampjes uit en kan ik me nergens meer op concentreren. In de ochtend heb ik veel meer energie. Niet als ik net opsta, maar wel een uurtje daarna. Wanneer ik dus eerder opsta, heb ik veel langer energie dan wanneer ik langer blijf liggen. Ongeacht hoe laat ik in de ochtend opsta, om 21.00 uur is mijn concentratievermogen weg.

Wat doe ik dan in de ochtend?

Door in de ochtend vroeger op te staan heb ik dus veel meer tijd om dingen te doen. Op de dagen dat ik werk besteed ik die tijd dan graag aan rustig ontbijten, mezelf opmaken/aankleden en aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Dit doe ik door iets te lezen, in mijn journal te schrijven en te mediteren. Daarnaast begin ik op deze manier mijn dag heel bewust en zet ik ook een intentie voor die dag; ik bepaal welk gevoel ik die dag graag zou willen ervaren. Ik bepaal de dag van te voren al de doelen die ik die dag wil behalen en die bekijk ik nogmaals in de ochtend ter motivatie. Dan pak ik een orakel kaartje waarmee ik een doelgerichte stap bepaal voor die dag of waarmee ik bekijk welke energie/informatie voor mij belangrijk is.

Oftewel; ik gebruik mijn ochtend om me goed voor te bereiden op de dag. Een goed begin is immers het halve werk. Door mijn dag zo te beginnen ervaar ik veel meer rust.

Hoe word je een ochtendmens?

Niet iedereen is een ochtendmens en niet iedereen zal een ochtendmens worden. Maar je kunt wel bewust je dag beginnen en jezelf trainen om vroeger op te staan. Voor de een betekent dit om 5 uur opstaan, maar voor de ander is 7 uur opstaan al winst. Als je graag jezelf wil trainen om een ochtendmens te worden zijn er wel een aantal simpele dingen die je kunt doen.

Een ochtendmens worden in 6 stappen

  1. Ga op tijd naar bed. Een enorme open deur, maar ik zie zoveel mensen die er NIET doorheen lopen. Gemiddeld hebben we als mens 7 à 8 uur nachtrust nodig. Wanneer je vroeger wil opstaan én aan je slaapuren wil komen, zul je dus eerder naar bed moeten gaan. Het helpt enorm om op tijd naar bed te gaan om ’s ochtends meer uitgerust op te staan. En dan niet om 9 uur naar bed gaan om nog 2 uur TikTok en Instagram op je telefoon te blijven kijken, maar echt schermen uit; het liefst een uur voor je gaat slapen.
  2. Dat brengt me bij het volgende punt; sluit op tijd je schermen af in de avond. Zorg voor voldoende ont-spanning. Haal de spanning van je ogen af door niet meer in het felle licht van je telefoon- of computerscherm te kijken. Lees bijvoorbeeld in een boek, neem lekker een ontspannend masker, een warm bad of douche of schrijf in je dagboek.
  3. Bereid in je “scherm-uit tijd” ook alvast je ochtend voor. Schrijf bijvoorbeeld op wat je graag zou willen doen in de ochtend, welke doelen je wil behalen de volgende dag en leg daar alvast alles voor klaar. Wanneer je weet waar je het voor doet, is het gemakkelijker om ook daadwerkelijk op te staan en het te gaan doen.
  4. Zet je wekker op de tijd dat je op wil staan en sta vervolgens op. Niet snoozen, maar tel af van 5 naar 0 en sta dan op. Als je niet opstaat op de tijd die je met jezelf had afgesproken, maak je direct een valse start.
  5. Drink meteen een glas water (met een druppeltje lemon olie erin, heerlijk) en reinig je gezicht.
  6. Begin met je routine 🙂

Dat is het!

Eigenlijk is het dus gewoon een kwestie van doen. Ik weet het; het is niet altijd makkelijk. Zelfs al weet je alle voordelen en heb je er een tijd van geprofiteerd dan kun je het ook weer ontwennen. Ik heb het ook een aantal weken niet gedaan en moet er ook opnieuw aan wennen. Maar ik weet dat het het waard is. Onthoud, als het een keer niet lukt betekent het niet dat het nooit meer lukt. Morgen is er weer een dag. 

Laat je me weten als je ook gaat beginnen met vroeger opstaan? Ik vind het super leuk als je me mailt op marloes@goalsonheels.nl om me te laten weten dat je ook begint, of als je vragen hebt over het starten met je ochtend routine 🙂