Als je me had gevraagd wat ik het aller moeilijkste vond in zo ongeveer elke baan die ik heb gehad in het verleden, dan was het wel het stukje “verkopen”. Dat vond ik namelijk super lastig, want ik had vaak het gevoel mensen maar iets aan te smeren. Ik heb bij een aantal banken gewerkt, een hypotheek bemiddelaar en een verzekeringsmaatschappij en bij al deze functies was verkopen de kern van mijn werkzaamheden. 

Waarom verkopen zo moeilijk kan zijn

Echt keiharde koude acquisitie hoefde ik (gelukkig) nooit te doen, maar als ik iemand aan de telefoon of aan mijn bureau had dan werd er wel van mij verwacht dat ik nog meer zou verkopen dan waar zij om vroegen. Hier voelde ik in het begin echt helemaal niets voor, want zaten mijn klanten wel te wachten op een verkoopgesprek? Tot een collega tegen mij zei; maar wat nou als zij JUIST behoefte hebben aan de dienst of het product wat je aanbiedt?! Als je er niet om vraagt, dan weet je het sowieso niet. Ik probeerde het bij een aantal klanten en warempel; hetgeen wat ik ze aanbood werd met een grote glimlach ontvangen en 80% van de tijd gekocht.

Verkopen is helpen

Er is een groot verschil tussen verkopen en verkopen. Je kunt iemand iets aansmeren waar ze totaal niks aan hebben, maar je kunt ook luisteren naar wat je klant je vertelt en vervolgens een dienst of product aanbieden waar hun probleem mee opgelost wordt. Geen gebakken lucht, geen halve maatregelen; écht iets waar je klant gelukkig van wordt. Of dit nou een nieuwe pen is, een verzekering of een coach traject; als iemand iets nodig heeft of wil leren, dan help je je klant juist als je hem of haar een aanbod doet.

Laatst was ik bijvoorbeeld in een sport-winkel om hardloopschoenen te kopen. Ik gaf aan dat ik voor het eerst ging beginnen en er behoorlijk tegenop keek. Om mezelf te motiveren wilde ik de schoenen kopen, want als je iets koopt moet je het ook gebruiken. Ik kreeg netjes uitleg over de schoenen en een tip voor een app op mijn telefoon om rustig op te bouwen en dat was dat. Met de schoenen in de doos liep ik naar de kassa en rekende ik af. Helemaal prima natuurlijk, ik heb gekregen wat ik wilde. Maar had de verkoopster me nog hardloop sokken aangeboden of een hele hardloop outfit; dan had ik het waarschijnlijk óók gekocht. Nu ben ik zonder de winkel uitgegaan, omdat ik er niet op attent gemaakt ben. Had ik het vervelend gevonden als ze het had benoemd? Absoluut niet! Ik zie dat zelfs als een stukje extra service. Nu was ik natuurlijk ook tevreden en heb ik niets gemist, maar de winkel had veel meer aan me kunnen verdienen.

Vind je verkopen nog lastig?

Vind jij verkopen nog lastig en zou je graag willen leren hoe je beter kunt verkopen? Schrijf je dan gratis in voor de Verkoop Booster, waarin je een meditatie ontvangt en een mini cursus van 30 dagen met opdrachten, tips, tricks en inspiratie om over de drempel heen te komen!