Laat ik eerst even zeggen hoe vereerd ik mij voel dat ik elke 3e woensdag van de maand een gastblog mag schrijven voor Marloes! Ik ben ábsoluut een vriendin van Goals on Heels en ik vind het machtig gaaf dat Marloes dit platform zo breed in gaat zetten. Dus Marloes: dank voor dit podium!

Om mijn eerste maand goed te starten wil ik gelijk met je delen wat ik regelmatig tegenkom online en waar veel mensen zich téveel op focussen.

3 dingen waar jij je te veel op focust (en wat je dus niet (te veel) moet doen)

Inmiddels worden we allemaal redelijk overstroomt met storytelling, vertel je verhaal, contentcreators, social media experts en noem maar op. Soms flink frustrerend, want wie moet je nou volgen en wie doet het nou goed.

EYEOPENER: Niemand doet het fout. Waarom niet? Omdat iedereen het op zijn/haar eigen manier doet. Natuurlijk zijn er maniertjes en trucjes, maar geloof me: wanneer je deze toepast, maar er zelf niet 100% achter staat, gaan ze ook niet werken.
Geloof mij; been there, done that!

Vandaag heb ik voor jou 3 dingen waar jij je te veel op focust, wat je misschien doet omdat de rest het ook zo doet, maar waar jij eigenlijk niet gelukkig van wordt.

  1. Zenden, zenden, zenden, zenden
    Jij hebt zo’n waanzinnig mooi product/dienst, dat jij het wel van de daken wil schreeuwen. Letterlijk. En dat doe je dus ook. Je knalt al je Social Mediakanalen vol met enkel je dienst/product. Vertelt hoeveel het kost, waar ze moeten zijn om het te kopen en daar houdt het op.
    Niemand komt, niemand koopt. Je likes blijven achter, je interactie met volgers is nihil en je baalt, want je weet niet wat je nog anders zou moeten doen.Naast dat dit kan liggen aan de volgers die je hebt (maar daar kom ik in een latere blog op terug) zit het probleem in datgene wat je deelt. Je bent namelijk alleen maar aan het zenden. Volgers zien geen (h)erkenning, geen gevoel en geen doel in je post. Dus haken ze af. Ze worden moe van constant dezelfde content voorbij te zien komen. Je verliest likes, reacties en volgers. ZONDE!

    Focus je niet alleen op wat je wil laten zien, maar ga voor dat stukje (h)erkenning, beleving en gevoel! Jouw volgers weten echt wel wat jij verkoopt, ze volgen je niet voor niets, maar ze worden moe van jou op het moment dat ze niets anders voorbij zien komen dan content dat zonder clou geplaatst wordt.

    Zorg voor (h)erkenning. Schrijf vanuit een gevoel en geef je volgers dat stukje beleving. Alleen dan zul je reacties krijgen en dus meer likes.

  2. Talk that talk
    Je hebt alle (insta) cursussen m.b.t. marketing inmiddels wel gevolgd. Jij weet hoe je je marketing moet inzetten en je maakt er goed gebruik van.Zien wij dat ook? En dan bedoel ik in je tekst én in je beeld? Zie ik 7x diezelfde foto voorbijkomen binnen een maand? Of misschien wel 7x dezelfde tekst? Of misschien zelfs allebei?
    Werkt het? Dat je dit doet? Verkoop je meer? Heb je meer commitment met je (potentiële) klanten?

    Begrijp me niet verkeerd, voor sommigen werkt het. Maar wanneer dit niet jouw taal is, zal dit niet bij jouw doelgroep aanslaan.
    Been there, done that.
    Ik probeerde zelf de marketing trucjes die me werden aangeleerd. Zonder effect. Mijn doelgroep sprak die taal niet, dus ik kreeg 0 respons.

    Praat de taal van je doelgroep, juist op social media. Zij willen zien wie jij écht bent. Ik ben redelijk direct en zeg wat ik denk.
    Mijn doelgroep heeft dit ook. Mijn klanten hebben dit ook. Ik hou ervan, maar hoe moeten zij weten of ik zo ben, als ik dit niet naar buiten toe laat zien?

    Talk that Talk; maar dan niet die je is aangeleerd, maar die van jou en jouw klant.

  3. Verkopen om te verkopen
    Punt 3 komt dicht bij punt 1.
    Jij post alleen maar om te verkopen. Ik zie heel veel webshops dit doen.
    Onder de noemer: ik ben toch een shop, dus dan moeten ze mijn producten toch zien?
    Deels waar, maar ook vooral niet waar.Voorbeeld:
    Ik, als kersverse moeder, volg op Instagram 5 kledingshops, 3 speenkoorden shops en 3 stationery shops.
    Op een mooie, zonnige ochtend open ik mijn Instagram en scroll eens even door de posts.
    Wat zie ik? Verkoopplaatjes. Alleen maar verkoopplaatjes. Omdat ze zoveel op elkaar lijken, weet ik niet meer voor wie ik nou moet kiezen, dus wat doe ik dan? Ik ga kijken met wie IK het meest match. Wie vind ik leuk?
    Ik scroll door de profielen, maar wat zie ik: alleen maar verkoopplaatjes.
    Nee wacht, toch nog 1 iemand die ook zichzelf laat zien en hee er zijn meerdere posts over het wie ze is, wat ze doet, wat ze leuk vindt, herkenbare verhalen, noem maar op… Ik kies voor deze shop.

    Wat probeer ik duidelijk te maken? Dat je persoonlijk blijft, ookal verkoop je de mooiste producten!
    Ik heb genoeg voorbeelden bij wie dat wél werkt, dus kom niet aan met slappe excuses dat dat zo niet werkt, want dat doet het wél.

    Toon lef, durf jezelf te laten zien en nee dat hoeft niet constant in de vorm van selfies,want there’s more!
    Durf te laten zien wat er speelt, hoe het gaat, wat je doet, wat je bezig houdt en waarom IK, die kersverse moeder, bij JOU moet kopen.
    Ik weet wel waarom. Omdat ik JOU leuk vindt en dat jij ook nog eens toffe producten neerzet is helemaal mooi meegenomen.

    Mensen kopen van mensen, ook online!

 

Met deze 3 eyeopeners weet ik zeker dat jij met een andere blik naar je eigen content, feed & stories gaat kijken.
Toon lef, wees jezelf, laat jezelf zien. Dat wordt een succes. Beloofd.

Laat je me weten of je je herkent in bovenstaande en natuurlijk of je er iets mee kan?
Vind ik leuk!

Jullie zien mij volgende maand weer

Liefs,

Christa

Je kunt Christa volgen en bereiken op haar website en natuurlijk via Instagram