Marketing en sales; veel ondernemers hebben er (onbewust) een hekel aan. Vaak komt dit omdat ze dan het gevoel hebben dat ze niet zichzelf kunnen zijn en allerlei trucjes moeten uithalen om de klant tot aankoop over te laten gaan. Ik had er eerst ook altijd het beeld bij van die veel te gladde autoverkoper. Allemaal praatjes en vervolgens… niks. Tot ik me realiseerde dat wat ik verkocht juist super waardevol is. En dat marketing helemaal niet om de uiteindelijke uitwisseling van geld en dienst gaat, maar dat het gaat om de menselijke verbinding.

Dance to your own drum

Marketing zonder trucjes

Trucjes in marketing werkten misschien in het verleden, maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer je écht een goed product hebt je helemaal geen trucjes uit hoeft te halen. Oh en al die social media regeltjes waardoor jij je laat tegenhouden? Vergeet die ook eens voor een moment. Ik wil niet dat je kwetsbaar “doet”, of dat je iets post puur omdat je denkt dat die post “het wel goed zal doen”. Vertel jouw verhaal. Geen opsmuk, geen masker; gewoon jij. En als die post het dan niet zo fantastisch doet qua likes, maar wel mensen raakt; dan heb je wat mij betreft de juiste posts te pakken.

Marketing is voor mij een combinatie van praktische handelingen, goed plannen en vooral heel veel authentieke communicatie. Praten en schrijven vanuit je hart. Als je een post uit je tenen moet halen omdat je geen inspiratie hebt; dan kun je beter niet posten. Ik begrijp dat het voor “het algoritme” handig is als jij op vaste tijden iets post en je volgers vinden het ook heel fijn als er elke keer op een vast moment iets online komt. Dan weten ze wat ze kunnen verwachten en wanneer. Maar wil je liever een beetje een halve post plaatsen “omdat het moet”, of flexibel op een later moment iets posten wat echt oprecht uit je hart komt? Als potentiële volger en klant weet ik wel waar ik meer op zit te wachten (spoiler: dat is dus niet het “moetje”).

Authentieke communicatie

Authentieke communicatie is dus waar ik zelf van áán ga. En dat is ook waar ik zelf weer meer naar wil luisteren. De afgelopen weken heb ik nauwelijks iets gedeeld via social media, YouTube of überhaupt via de site. Deels komt dat natuurlijk omdat ik druk was met het herbouwen van de site, maar een grote reden is ook dat ik gewoon niet zo goed wist wat ik wilde delen. Ik legde mezelf een druk op om maar iets te posten en het kwam niet. Dat was het moment waarop ik realiseerde dat ik niet iets wil posten om het posten. Ik wil delen wat inspireert, wat ontroert; ik wil waarde toevoegen met mijn post.

 Ik wil waarde toevoegen aan jouw dag en in dit geval geldt dus ook; less is more.

Als je dus als ondernemer wil bijdragen aan de verbinding met je potentiële klanten en jouw marketing ook wil zonder trucjes, begin dan bij jezelf. Laat de regels eens even los en experimenteer; wat wil jij delen?