Work

Ondernemen naast een baan in loondienst, hoe begin je?

Een vraag die mij heel vaak gesteld wordt door mijn klanten is “maar hoe start je met ondernemen naast een baan in loondienst?”. Maar een bedrijf starten is niet het lastigste, het lastige is het bedrijf onderhouden ;). En zo lastig is dat overigens ook niet, het is een kwestie van plannen, plannen en nog eens heel goed plannen. Oh en je natuurlijk aan de planning houden! De komende tijd ga ik meer artikelen delen over ondernemen naast een baan in loondienst en eventuele andere ballen die je omhoog “moet” houden. Dus laten we bij het begin beginnen; hoe start je?

Hoe start je met ondernemen naast een baan in loondienst?

Ok, je weet dus dat je graag zou willen ondernemen. Heb je ook al (globaal) een idee wat je wil gaan doen? Want dat is al een heel mooi begin. Je hoeft niet een heel bedrijfsplan te schrijven of doelen in je hoofd te hebben om te kunnen beginnen, maar als je globaal weet wat je wil kun je van daaruit een begin maken. Wanneer je een baan in loondienst hebt is het sowieso een goed idee om te kijken naar je contract; wat staat hierin vermeldt over het hebben van neven-activiteiten? Als hier niets over is vastgelegd of het is geen issue: top, er staat jou niets meer in de weg. Ligt er wel iets vast, bekijk dan welke mogelijkheden er wel zijn en overleg dit met je werkgever.

De tweede stap is om voor jezelf duidelijk te krijgen wáárom je jouw bedrijf wil starten. Waarom bijvoorbeeld niet een andere baan of functie waar je dezelfde taken kunt uitvoeren? Verdiep jezelf in wat er nog meer bij komt kijken dan “alleen” het uitvoeren van je “vak” (en no worries, wat er nog meer bij komt kijken vertel ik in een komend blog!).

Inschrijven bij de KvK

Als je weet wat je wil doen en waarom je het wil doen, ga je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Echt waar, je hoeft niet al een hele site te hebben, visitekaartjes te drukken of een businessplan te schrijven om je in te kunnen schrijven. Maak die afspraak en begin. Jezelf inschrijven bij de KvK lijkt altijd een enorm ding, maar eigenlijk is het een kleine formaliteit van een paar minuten (bij mij duurde het niet veel langer dan een kwartier) en ik kon van start.

Het komt neer op een kwestie van goed plannen. Ik doe dit het liefst in mijn Papertime werkplanner.

Plannen plannen plannen

En dan kan het echte werk beginnen. Klanten vinden, marketing, website maken, doelen stellen; er is genoeg te doen als je onderneemt. Maar wanneer je dit doet náást een baan in loondienst waar je misschien 3, 4 of zelfs 5 dagen werkt is er één skill onmisbaar: plannen. Hierover heb ik al een aantal artikelen gedeeld, zoals het maken van een persoonlijke Kanban, effectief plannen voor meer tijd of waarom geen tijd is geen prioriteit is. Ook het hebben van een fijne ochtend routine kan je enorm helpen om te starten met ondernemen naast je baan in loondienst.

Het kost veel tijd

Alle begin is moeilijk en ja, het starten van je eigen onderneming kost veel tijd. Maar als het goed is is het je deze tijd ook waard. Want als dit niet zo is, begin er dan alsjeblieft niet aan. Het is niet zo dat wanneer je je hebt ingeschreven bij de KvK de klanten om je staan te springen. In een enkel geval misschien wel, maar reken erop dat je tijd nodig gaat hebben. En gun jezelf die tijd ook. Want (heel cliché) je bent het waard <3.

Wat zou jij willen weten over het starten van je eigen bedrijf naast je baan in loondienst?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *