Een groot deel van mijn volwassen-jaren en bijna mijn gehele tienerjaren heb ik vegetarisch gegeten. Ik heb als volwassene een paar jaar weer vlees gegeten, ook omdat ik graag wilde dat mijn kinderen een voorbeeld hadden wat alles at zodat zij dit ook zouden doen. Nu eet ik weer bijna een jaar helemaal vegetarisch en inmiddels ook steeds meer volledig plantaardig. Maar plantaardig eten, waarom zou je dat doen? Helemaal als je een tijdje ook weer vlees hebt gegeten. In dit artikel ga ik je mijn eerste reden geven om toch weer voor een plantaardig menu te kiezen. In part 2 zal ik al de belangrijkste redenen voor mij (en misschien ook voor jou) op een rijtje zetten!

Minderen met vlees

Toen ik op mijn twaalfde pas echt realiseerde waar vlees vandaan kwam, wilde ik het niet meer eten. Mijn ouders vonden dat prima, zolang ik dan in ieder geval wel kaas ging eten. Daarvoor lustte ik dat echt niet, maar omdat ik perse geen vlees meer wilde eten zette ik me daar overheen. Ik weet nog dat er bijna geen andere vegetariërs waren in mijn omgeving en dat een vegetarische vleesvervanger helemaal moeilijk te vinden was, volgens mij had ik keuze uit 4 verschillende opties. Toen ik op mezelf ging wonen werden die opties langzaam groter, want er werden steeds meer mensen vegetariër en bovendien ging ik in een stad wonen (Maastricht, daar studeerde ik). Maar na een tijdje besloot ik toch weer vlees te gaan eten, ook omdat ik een kinderwens had en ik graag wilde dat zij alles zouden eten. Voor mijn gevoel kon ik het dan niet maken om zelf níet alles te eten.

Ik heb nooit echt genoten van het vlees eten en het “volwassen” vlees zoals bijvoorbeeld biefstuk trok mij totaal niet. Nadat ik vorig jaar een paar weken koolhydraatarm heb gegeten (lees: heel, maar dan ook heel veel vlees, zuivel en eieren) was ik er helemaal klaar mee. Het kwam me mijn neus uit en ik besloot weer terug vegetarisch te eten. Sinds dat besluit eten mijn man en kinderen nog steeds vlees, maar dan iets minder en zijn mijn kinderen zelfs iets beter geworden met groenten eten.

Vegan

Maar waarom eet ik dan bijna helemaal plantaardig?

Ik heb meerdere pogingen gedaan om helemaal plantaardig te gaan eten, maar alle pogingen faalden jammerlijk omdat ik gewoon echt heel gek ben op kaas over mijn eten of een gekookt of gebakken eitje. En nu eet ik nog steeds wel eieren, maar kaas echt aanzienlijk minder. De reden waarom ik nu wel van de (koeien)kaas kan afblijven, is omdat ik me heb laten testen op intoleranties en tekorten. Uit die test kwam dat ik niet tegen koeienmelk (zowel niet tegen de caseïne als tegen lactose), gluten en soja kan. Nu ik weet wat het effect is van koeienmelk op mijn lichaam eet ik het ook niet meer; drinken deed ik al niet. Ik kan nu heel veel (kleine) klachten die ik had verklaren en als ik een keer per ongeluk wel koe-melk binnenkrijg dan merk ik het meteen aan mijn lichaam. Ditzelfde geldt voor gluten; dat merk ik meteen.

Als vegetariër geen soja meer eten (en gluten for that matter) is wel even schakelen. Vrijwel alle vleesvervangers bevatten óf gluten óf soja óf koemelk (of een combinatie), dus dat valt bijna allemaal af. Ik heb laatst een weekend tijd genomen om online de ingrediënten door te nemen van alle vleesvervangers die ik online kon bekijken en geloof me dat waren er echt heel erg veel. Van alles wat ik heb bekeken kon ik er 4 eten; oftewel ik heb net zoveel keuze als vroeger.

Vegan

Nieuw kookboek (en een oud kookboek her-ontdekt)

Mijn frustratie over de weinige opties die ik had om te eten deelde ik via Instagram en daar kreeg ik direct allemaal super fijne tips en lieve reacties op. Echt, wat een heerlijk medium is dat toch! Anyhow, één van de tips was om een kookboek van Deliciously Ella te gebruiken, omdat daar veel gluten-, soja- en melkvrij in wordt bereidt. Ik kocht direct het nieuwste boek en heb het van voor tot achter gelezen. Niet alleen is het een fijn kookboek met echt heel veel lekkere plantaardige ideeën, het leest ook als een soort auto-biografie over het ontstaan en bestaan van het bedrijf wat ik echt heel interessant vind om te lezen. Naast dat ik dit kookboek helemaal heb gelezen, alle benodigde basis-ingrediënten heb ingekocht en ook al heb geëxperimenteerd (héééérlijk) vond ik ook een ander kookboek in mijn kast wat ik met mijn vorige decluttering had bewaard, maar niet meer had bekeken.

Het kookboek heet No Food to Waste en geeft ontzettend veel lekkere ideeën om met overgebleven groenten klaar te maken. Dit boek is ook bijna helemaal plantaardig en nagenoeg glutenvrij te maken, dus ik was erg blij dat ik deze toch had bewaard. In totaal heb ik nu nog maar 9 kookboeken, waar ik er eerst meer dan 30 had dus het was wel een lucky shot dat ik dit boek weer vond. Een grote bonus bij dit boek vind ik ook dat het bijdraagt aan het creëren van een betere wereld met minder verspilling in combinatie met lekker eten; dikke win-win dus.

Binnenkort Part 2

In combinatie met mijn nieuwe studie tot gewichtsconsulent waarin ik ook alles leer over de waarde van voeding en hoe je dit voor jezelf kunt inzetten, ben ik weer helemaal verliefd op mijn oude hobby; koken en bakken, maar dan nu verantwoord. Dit blog over waarom je plantaardig zou eten is ook onverwacht wat langer geworden en ik heb er nog zóveel meer over te typen! Om het niet te lang te maken heb ik daarom besloten om dit ook op te delen in verschillende delen, binnenkort lees je het volgende deel waarom je plantaardig zou willen eten!

Disclaimer: De links naar de kookboeken zijn affiliate links. Daardoor krijg ik een klein percentage als jij besluit dit boek te kopen via deze link. Jij betaalt niets extra’s hiervoor, maar ik wil (en moet) hierin transparant zijn. Deze boeken raad ik wel persoonlijk echt aan, dus mocht je nog op zoek zijn naar een fijn plantaardig kookboek klik dan zeker door!