In part 1 kon je al lezen waarom ik nu opnieuw ben begonnen met vrijwel volledig plantaardig eten. Een korte samenvatting voor wie het heeft gemist; ik eet al een tijd vegetarisch en kwam erachter door een bloedonderzoek dat ik intolerant ben voor gluten, soja en koemelk. Hierdoor vallen heel veel producten af die ik altijd at en heb ik mijn hele eetpatroon omgegooid. In dit artikel wil ik je meenemen in de belangrijkste redenen waarom ik sowieso graag plantaardig wil eten, want met mijn intoleranties zou het best een logische keuze zijn om toch weer vlees te gaan eten. Dus; plantaardig eten, waarom zou je het doen?

5 redenen om plantaardig te eten

1. Mijn lichaam reageert beter op plantaardig eten.

Een hele simpele reden en ook precies waarom het niet moeilijk is om “vol te houden”. Naast het feit dat ik gewoon niet goed tegen koemelk kan, krijg ik snel last van mijn maag als ik vlees eet (vis eet ik sowieso niet, want dat vind ik echt ontzettend smerig). Bovendien vind ik plantaardig eten vaak gewoon veel lekkerder, maar dat punt behandel ik later. Door minder vlees en andere dierlijke producten te eten ben ik ook wat afgevallen, dit was een fijne bonus maar niet de reden om plantaardig te gaan eten; je kunt namelijk nog steeds heel veel ongezonde dingen eten 😉

2. Het is gemakkelijk te verkrijgen en klaar te maken.

Groenten en fruit zijn gemakkelijk te verkrijgen en vaak ook super makkelijk om klaar te maken. Fruit sowieso, dat eet ik gewoon rauw al is een gebakken banaan of warme appel soms ook wel heel erg lekker. Je wordt er over het algemeen niet ziek van als je groenten te kort kookt (er zal vast een uitzondering te bedenken zijn) en met kruiden kun je ontzettend veel variëren. Ook plantaardige boter, kaas en smeerkaas is steeds gemakkelijker te verkrijgen, bij ons in het dorp hebben zowel de Plus als de Albert Heijn e.e.a. in het assortiment opgenomen. Daarnaast biedt de natuurwinkel ook een heleboel fijne alternatieven.

3. Eigenlijk is heel veel eten al plantaardig.

Bij plantaardig denken we meteen in termen van groenten en fruit. Maar als je de etiketten leest van bewerkte producten die je al in huis hebt, zul je zien dat veel meer plantaardig is dan je denkt. Zo hebben wij bijvoorbeeld een gemengde hagelslag in de kast staan die helemaal vegan, glutenvrij en soja vrij is, croky chips en ook pindakaas is vaak plantaardig.

4. Ik vind het gewoon heel lekker.

Sinds ik mijn eetgewoontes aan het aanpassen ben, ontdek ik steeds meer heel lekkere gerechten. Toen ik nog wel vlees at, aten we vaak “AVG” – Aardappelen, vlees en groenten. Of we wisselden af met rijst in plaats van aardappelen, af en toe pasta; maar alles was vrij standaard. Nu ik heel anders eet ben ik meer aan het experimenteren en komen er veel leuke verrassingen bij kijken (en natuurlijk ook weleens minder leuke verrassingen…).

5. Het is beter voor het milieu.

Hoe je het ook wendt of keert; vee en alles eromheen veroorzaakt heel veel vervuiling. Een kilo rundvlees eten staat qua broeikasgas uitstoot gelijk aan 180 kilometer autorijden! (Nos.nl) Daar schrok ik behoorlijk van. Vorige week was ook Earth Overshoot day, de dag dat we méér van de aarde hebben gevraagd dan wat de aarde kan produceren in een jaar. Als ik een steentje kan bijdragen om deze dag in de toekomst weer te vermijden dan doe ik dat met liefde.

Niemand is perfect

Ik wil er nog wel bij zeggen dat ik (nog) niet volledig plantaardig eet. Ik eet bijvoorbeeld nog wel af en toe geitenkaas en een eitje, maar dit is iets wat ik ook steeds gemakkelijker kan vervangen door plantaardige alternatieven. Ook als je niet plantaardig eet, of gewoon nog vlees en vis eet; YOU DO YOU. Dit artikel heb ik niet geschreven om je te overtuigen om ook plantaardig te eten, maar puur om mijn redenen met je te delen. Als je hierdoor af en toe ook eens voor plantaardig kiest (of helemaal) dan is dat gewoon een dikke bonus. Eet vooral waar jij je prettig bij voelt en wat jij lekker vindt!