“Ik hoef er niet rijk van te worden” zei iemand laatst tegen me tijdens een workshop. Het ging over de prijs van haar dienst die ten aanzien van haar ‘collega’s’ behoorlijk aan de lage kant was. Aan de zin proefde ik direct een negatieve lading bij het woordje “rijk”, want we vinden daar als mens vaak al snel iets van. Als iemand rijk is (in financiële middelen) dan heeft die persoon vast anderen opgelicht, héél hard gewerkt en alles opgegeven, niets uitgegeven of juist heel veel of iemand heeft gewoon geluk gehad. Vaak zijn het in ieder geval dingen wat we zelf niet snel zouden doen, of omdat we bang zijn wat anderen van ons zouden kunnen vinden. Maar rijk worden mag gewoon; er is niets mis mee!

Rijk zijn betekent niet dat iemand anders arm wordt

Het is niet zo dat wanneer jij een boterham smeert voor jezelf, iemand anders opeens een boterham minder heeft. Of wanneer jij een kledingstuk koopt in de winkel, dat bij iemand anders opeens een kledingstuk verdwijnt. Als jij een dienst of product verkoopt aan iemand, krijg jij daar geld voor en heeft die ander minder geld; dat is waar. Maar diegene krijgt daar iets voor terug wat minstens zo waardevol is; jouw dienst of product. Sterker nog; misschien is die ander zelfs nog rijker geworden dóór jouw dienst of product. In het geval van een coach kan iemand zichzelf meer waard voelen en zich hierdoor rijk voelen, of iemand gaat zelf meer geld verdienen door inzichten die je hebt gegeven. In het geval van een product kan iemand ook letterlijk meer gaan verdienen of zich juist rijk voelen door de schoonheid of het nut van jouw product. Je steelt het geld niet van iemand anders; je verdient het.

Valkuilen voor onderneemsters

Wanneer je denkt dat je niet “rijk” hoeft te worden van een dienst of product wat je verkoopt, schat je je product of dienst waarschijnlijk te laag in qua waarde. Je ziet zelf niet direct wat het voor iemand anders doet, of wilt het juist goedkoper aanbieden zodat ook mensen met een kleinere portemonnee het kunnen betalen. Maar op deze manier geef je je dienst of product automatisch ook minder waarde in de ogen van jouw klant. Je kunt het ook op een andere manier aanvliegen; je dienst of product wél de waarde geven wat het daadwerkelijk waard is en dan het geld wat je “overhoudt” besteden aan een goed doel wat past bij jouw onderneming. Of je geeft (af en toe) je dienst of product weg aan mensen die het écht nodig hebben maar ook écht niet kunnen betalen. Want die mensen kopen het ook niet als je het te laag prijst en de mensen die het wel kunnen betalen (of willen betalen) zien dan de werkelijke waarde niet en dus help je ze minder goed. Je dienst of product prijzen naar wat het waard is, is in mijn ogen dus een win-win-win situatie.

Geld is energie

I know, dit klinkt super abstract en zweverig maar hear me out. Je gebruikt geld om de dingen in je leven te brengen die je wil hebben; boodschappen, kleding, boeken, spullen voor in je huis, maar ook opleidingen, reizen en andere ervaringen. Geld helpt hierbij om er een waarde aan te koppelen, in plaats van dat je een ding moet zoeken om te ruilen voor hetgeen wat je graag wil hebben. Geld is ook een vorm van waardering voor datgene wat jij doet of geeft aan een ander. Alles om ons heen is energie en geld helpt ons om die energie in beweging te zetten. Aanstaande vrijdag geef ik voor het eerst een 8 daagse cursus over geld en Money Mindset waarin ik je alles leer wat ik weer over geld. De energie ervan, hoe je een betere relatie krijgt met geld en ja; ook hoe je er meer van kunt manifesteren. Een beetje zweverig, maar tegelijk super praktisch. Inschrijven kan nog tot donderdag, vrijdag begint de eerste module van in totaal 4. En de kosten? Slechts €38,- inclusief btw. Ik heb gekozen voor 38 omdat dit in de numeroligie betekent;  Er komt meer overvloed op je weg en de verlichte meesters willen je geruststellen wat de financiële steun in je leven betreft. Let op de herhaalde boodschappen die ze je geven door middel van gedachten, gevoelens, woorden en beelden en volg hun raad op. Super toepasselijk vind je niet?

Schrijf je snel in!