Als je eenmaal bijgekomen bent van het heugelijke feit dat je een ondernemer bent geworden, is het tijd om te kijken naar de dingen die daar allemaal bij komen kijken. Denk aan een logo + huisstijl, een website en hoe jij naar de buitenwereld kenbaar maakt dat ze jóu moeten hebben.

Huisstijl

Het eerste waar je over gaat brainstormen is de huisstijl en je logo. Welke kleuren wil je gebruiken? Ga je gebruik maken van kleuren die een speciale betekenis hebben, of kies je gewoon de kleuren die bij jou passen? Wil je een woordmerk (zoals mijn bedrijfsnaam Veritas Advies) met een slogan (Fixes your legal stuff) of ga je voor een beeldmerk zoals bij Goals on Heels? Zoek een vormgever die bij je past en bespreek jouw ideeën voor wat betreft een logo, lettertypes en kleuren. Daarna kan hij of zij jou helpen en jouw huisstijl maken. Jouw huisstijl kun je dan vervolgens gebruiken voor briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, je website, foto’s (visitekaartje of logo op de achtergrond als je foto’s op je website plaatst), folders, flyers, brochures, verpakkingen en reclamemateriaal.

Logo

En een logo is natuurlijk ook niet zo 1-2-3 bedacht en ontworpen. Houd er rekening mee dat jouw logo herkenbaar, onderscheidend en origineel is. Daarnaast moet het een ‘duurzaam’ logo zijn. Je moet niet ‘meedoen’ met de trend, een logo is blijvend. In ieder geval voor de eerste 5 – 10 jaar.

Uiteraard moet jouw logo ook toepasbaar en daardoor bruikbaar zijn in verschillende toepassingen en daarnaast wil je dat jouw logo effectief is, je wilt dat jouw logo mensen aanspreekt. Kortom; je logo is de basis voor je huisstijl en moet een positieve indruk achter laten. Het moet een positief beeld van jouw bedrijf schetsen wat voor aantrekkingskracht bij potentiële klanten en/of medewerkers zorgt.

 Website

Voor een website geldt hetzelfde als voor de huisstijl en het logo. Zorg dat de uitstraling past bij wat jij als persoon en als bedrijf wil uitstralen. Kies voor kleuren die bij jou passen, en natuurlijk die bij jouw logo en huisstijl horen. Gebruik dezelfde lettertypes, vormen en schrijf de teksten zoals jij ‘in real life’ ook zou communiceren. Juridisch gezien zitten er niet veel vereisten aan een website. Tenzij je een webshop hebt en dus via je website producten of diensten aanbied. Dit valt onder de wet “verkoop op afstand”. Het is in zo’n geval namelijk verplicht om de volgende gegevens op je website te publiceren;

  • Handelsnaam en Kamer van Koophandel-nummer
  • Vestigingsadres
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres of contactformulier.

 

Tot voor kort was het ook verplicht om je BTW-nummer op je website te vermelden. Echter heeft de Belastingdienst besloten dit niet meer verplicht te stellen. Een BTW-nummer bestaat namelijk uit het BSN (burger service nummer) van de ondernemer (in geval van een eenmanszaak/vof etc.) en mocht zo’n BSN in de verkeerde handen vallen, kunnen er nare dingen mee gedaan worden in de zin van fraude etc. Heb jij dus nog je BTW-nummer op je website staan? Mijn advies; haal hem eraf 😊

In de volgende blog neem ik je mee naar het leed dat administratie heet (okay grapje, het is best leuk!)

Dankjewel voor je mooie blog Esmeralda! Om in contact te komen met deze Jurist op sneakers voor bijvoorbeeld jouw algemene voorwaarden, kun je doorklikken naar haar website.