Je aangeleerde routine zorgt ervoor dat je te weinig tijd overhoudt

Je staat op het laatste moment op, kleedt je aan, werkt snel een ontbijtje naar binnen (als daar al tijd voor is) en haast je naar je werk. Daar begin je je dag met een kopje koffie, je opent je mail en gaat aan de slag met het eerste brandje wat je aandacht vraagt. Wanneer de dag om is sluit je haastig je computer af en sjees je naar huis. Sporten, eten, bellen met je moeder (of vriendinnen)… Vervolgens duik je uitgeblust op de bank, kijkt nog wat Netflix en gaat naar bed. Deze routine heb je van huis uit meegekregen en leef je nu zelf nog steeds. 

“Maar wat nou als het ook anders kan?”

Waarschijnlijk plan je op dit moment niet op de meest handige manier je agenda vol. Kijk eens kritisch naar hoe je je dagen indeelt. Iedereen heeft 24 uur in een dag, (waarvan je een deel slaapt), 7 dagen in een week en wanneer je effectief omgaat met de tijd die je gegeven is kun je onwijs veel dingen doen (of niet doen). Maar we zijn geconditioneerd om deze tijd op een vaste manier in te vullen.

Effectief plannen; hoe doe je dat?

Als je in loondienst werkt ben je qua werktijden (vaak) afhankelijk van je werkgever, maar als ondernemer bepaal je je werktijden zelf. Wanneer je effectief je tijd gaat indelen zul je zien dat er opeens veel tijd vrij komt. Gebruik deze tijd dan voor jezelf en niet stiekem om nóg meer te doen! Oké, maar hoe doe je dat dan? Ik geef je een stappenplan om écht effectief te gaan plannen (en leven!). Laat je inspireren: download de infographic met onderstaande tips en hang deze in het zicht. Zo heb je een constante reminder wat net dat extra zetje geeft. 

Het stappenplan:

  1.      Bepaal wat er écht toe doet. 

Bekijk dus je taken; wat is echt belangrijk, welke taken helpen jou, je bedrijf of je werk vooruit? Die taken krijgen prioriteit. Net als de andere dingen die jij belangrijk vindt: sporten, gezond koken, tijd met je partner, vriendinnen en natuurlijk: tijd voor jezelf!

  1.     Bekijk kritisch wat jij nu per dag doet. 

Klopt dit met je prioriteiten? Wat niet klopt; elimineren.

  1.     Blijf gefocust

Wees nu heel eerlijk met jezelf, ben jij tijdens de belangrijke taken ook echt gefocust bezig met die taken, of laat jij je gemakkelijk afleiden door social media? Laat jij je afleiden; leg je telefoon ergens anders neer en blokkeer je social media apps met de tools die hiervoor beschikbaar zijn (StayFocusd, LeechBlock etc.).

  1.   Werk volgens de Pomodori techniek

25 minuten gefocust aan één taak en neem dan 5 minuten pauze. Herhaal dit tot je belangrijkste taken af zijn. Houd dit overzichtelijk met een to-do lijst of een Personal Kanban bord. 

  1.     STOP met uitstellen!

Plan de prioriteiten in je agenda en DOE ze op de momenten dat ze zijn ingepland. Houd tussen de afspraken wat buffer tijd over, mocht je afspraak uitlopen dan kom je niet in de knoei met je tijd. Loopt de afspraak niet uit, dan heb je extra tijd om je to-do’s af te strepen (of om even tijd voor jezelf te nemen).

  1.     Leg jezelf geen 8-urige werkdag op

Als je echt gefocust werkt, zul je merken dat je die 8 uur werkdag die je jezelf oplegt niet eens nodig hebt. Vaak hebben we aan 6 en soms zelfs 4 uur gefocust werken meer dan genoeg. Als je dit kunt doen qua werk (ik verwacht vooral onderneemsters) dan zul je versteld staan van hoeveel je kunt doen in veel minder tijd. En dus opnieuw; niet de tijd die je nu overhoudt gebruiken om méér werk te verzetten, maar plan echt die tijd in voor jezelf!

Effectiviteit-killers

Er zijn ook een aantal echte effectiviteit-killers, die ervoor zorgen dat je helemaal niet toekomt aan je prioriteiten. Deze killers zou ik zo veel mogelijk vermijden, maar dit kan natuurlijk pas nadat je ze hebt geïdentificeerd. Bekijk dus voor jezelf waar jij veel tijd aan besteedt terwijl het niet bijdraagt aan je intenties. Een aantal effectiviteit-killers zijn; Netflix, Social Media, onverwacht bezoek (vooral als je vanuit huis werkt, omdat je thuis bent is dat toch “gezellig”?), rommel in huis of op je werkplek, ongezond eten etc. Voor iedereen zijn deze killers verschillend, dus kijk vooral wat voor jou wel en niet werkt. Effectief plannen is dus essentieel als jij alles uit je dag wil halen. Kill je effectiviteit-killers en werk stap voor stap aan jouw ideale dag; bepaal je prioriteiten, bekijk kritisch wat je daadwerkelijk doet, blijf gefocust, werk volgens een methode die bij jou past, stop met uitstellen en leg jezelf geen vaste werktijden op. Door los te laten wat een ander van jou verwacht en te luisteren naar jouw eigen gevoel kun jij écht effectief je dag gebruiken en houd je tijd over voor jezelf. Geen tijd is geen prioriteit zeg ik regelmatig, dus maak van jezelf een prioriteit!

Vaker van deze fijne tips en trucs ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn Fanmail, dan ontvang je elke twee weken een extra steuntje in de rug, van mij voor jou.