Werken achter de computer, social media bekijken, je sociale leven onderhouden; je bent vrij veel bezig met vanalles buiten jezelf. Vaak dus ook in combinatie met schermen en vooral in je hoofd. Met een beetje pech ook nog eens vluchtig terwijl je met je hoofd alweer bij je volgende taak bent. Alles behalve mindful dus. Ik merk bij mijzelf dat wanneer ik veel in mijn hoofd bezig ben en weinig in het moment leef, ik me snel gestrest en geleefd voel. Dit doet weinig goeds voor mijn humeur en dus is het voor mij belangrijk om bewust bezig te zijn met mindfulness. Bewegen (en dan met name yoga) helpt mij hierbij.

Wat is mindfulness ookalweer?

Mindfulness heeft zijn oorsprong in het Boeddhisme, maar is een term die steeds vaker in het Westen opduikt. Het klinkt voor sommigen misschien wat zweverig, maar eigenlijk is het alles behalve zweverig; mindfulness is namelijk niets meer (of minder) dan leven in het moment. Bewust aanwezig zijn bij de dingen die je doet, zonder je druk te maken over de toekomst. Alles behalve multitasking dus ;). Dus niet strijken en ondertussen een podcast luisteren, wel strijken en bewust ervaren wat je doet. Of wandelen en genieten van de natuur om je heen, in het moment zijn en spelen met je kinderen zonder te denken aan het avondeten, de was of de badkamer die nodig een poetsbeurt kan gebruiken.

uit je hoofd en in je lichaam

Uit je hoofd en in je lichaam

Mindfulness is dus vooral NIET in je hoofd en vooral WEL in je lichaam. Voelen, ervaren, beleven en vooral ZIJN. Bewegen helpt mij hier enorm bij en dan met name yoga. Want wanneer ik bij de yoga-les ben concentreer ik me volledig op de bewegingen die ik maak, de verschillende posities (asanas) en vooral op mijn ademhaling. Ik volg hatha-yoga lessen gecombineerd met een afsluitende meditatieles en in deze anderhalf uur ben ik volledig in het moment. Ik probeer dit zoveel mogelijk mee te nemen in mijn dagelijkse leven, maar dit lukt niet altijd.

Naast yoga helpt zwemmen of fitness mij ook enorm om in het moment te leven, maar ik denk dat vrijwel elke sport je hierbij kan helpen. Onlangs had ik een yoga-retraite dag en dit was ook enorm fijn. We combineerden deze dag bewegen, mediteren, etherische oliën en visualiseren met elkaar en dit versterkt elkaar enorm. Op deze manier kon ik echt goed in contact komen met mijn lichaam en geest om te voelen wat ik nu graag wil en vooral ook hoe. Waar ik echt happy van word. En ook super fijn, door de verschillende yoga houdingen gecombineerd met de geur van (in mijn geval) pink pepper olie, kon ik ook veel belemmeringen loslaten die me nog tegenhielden om te gaan voor het leven wat ik graag zou willen.

Yoga en mindfulness

In yoga neem je vaak een houding voor een langere tijd aan en/of maak je eenzelfde beweging vaak achter elkaar. Deze bewegingen zijn erop gericht dat je hersenhelften samenwerken en je zo meer in verbinding te brengen met jezelf. Als je tijdens deze oefeningen aan andere dingen gaat denken dan aan waar je mee bezig bent, raak je de flow kwijt en daarmee vaak ook je evenwicht. Je vindt dus balans door je gedachten te focussen. Door niet constant bezig te zijn met alles wat is geweest of nog moet komen. Want uiteindelijk is er maar één moment wat ertoe doet en dat is het NU. Dus kom uit je hoofd en in je lichaam!

Hoe ben jij meer in het moment?