7 jaar lang heb ik het gedaan; hoppen van baan naar baan. Als je mijn bijbaantjes meetelt tijdens de middelbare school tot aan mijn eerste echte baan zelfs nog langer. De baan die ik het langste vol heb gehouden was mijn bijbaantje bij de bakker in de woonplaats van mijn ouders en heel eerlijk; misschien is dat ook wel mijn leukste baan geweest voor ik voor mezelf begon. In al die tijd heb natuurlijk heel veel praktische kennis opgedaan en ook persoonlijk heel veel geleerd. De 5 belangrijkste lessen wil ik vandaag met je delen.

Wat 7 jaar job-hoppen mij heeft geleerd

  1. Met leuke collega’s kom je een heel eind. Een fijne werksfeer zorgde ervoor dat ik met veel meer plezier naar mijn werk ging. Tussen het werken door kletsen met collega’s, koffie halen voor elkaar en vooral elkaar steunen als je een keer een lastig gesprek hebt gehad; er zitten best veel voordelen aan het hebben van collega’s. De keerzijde is ook dat wanneer je géén leuke collega’s hebt, de sfeer meteen minder is en je daardoor een stuk minder zin hebt in je werk.
  2. De hoogte van je inkomen bepaalt ook mede de mate van je werkgeluk. Wanneer je veel te weinig betaald wordt voor je werk voel je je niet gewaardeerd. Geld is natuurlijk niet het enige wat bepaalt of je het leuk hebt op je werk, maar het draagt zeker bij. Als jij en je collega’s structureel te weinig betaald krijgen, het te laat overgemaakt wordt of er is iets anders mis; dan verziekt dat ook de sfeer op het werk. Ook verschillen in loon voor hetzelfde werk (een discussie voor een andere keer) kan behoorlijk in de sfeer inhakken. Krijg je voldoende geld (en dus waardering) voor je werk, dan is het een stuk leuker om te werken.
  3. Communicatie, communicatie, communicatie; net heb ik het ook even gehad over het contact met je collega’s, maar ook managers, opdrachtgevers, leidinggevenden etc. vallen hieronder. Door op een heldere en eerlijke manier met elkaar te communiceren voorkom je een heleboel frustratie en onduidelijkheid. Ook op een gelijkwaardige manier met je medewerkers en/of collega’s praten valt hieronder. Door gewoon eerlijk met elkaar te praten (verbaal en non-verbaal) en vervolgens ook echt te handelen naar wat je zegt, zorg je voor onderling vertrouwen; Say what you’ll do and do what you say dus.
  4. Weggaan bij een functie voor een andere omdat je niet tevreden bent, zonder je “klacht” op proberen te lossen, zorgt er niet voor dat je gelukkig bent op je nieuwe functie. Vaak is in eerste instantie het probleem opgelost, maar als je eenmaal ingewerkt bent komt je oude klacht echt weer terug. Een voorbeeld ter illustratie; ik ging bijna elke keer weg omdat ik verveeld was in de functie die ik deed en ik graag wilde doorgroeien, om dan in een andere functie te stappen die net even anders was, maar net zo snel weer ging vervelen. Als ik eenmaal ingewerkt was en ik het “trucje” kende, ging ik vaak al op zoek naar iets anders. Pas toen ik dit onder ogen zag en ik ging kijken wat er dan mis was, kwam ik erachter dat ik meer uitdaging nodig heb (en gewoon graag eigen baas ben). Verandering, uitdaging en werkplezier is belangrijk voor mij, dus hoe tof dat ik dit nu met elkaar kan combineren in mijn eigen bedrijf!
  5. Blijf altijd bij jezelf, ongeacht wat anderen daarvan vinden. Door dicht bij jezelf te blijven, kost werken je véél minder energie. Bovendien trek je op deze manier mensen aan die bij de échte jou passen waardoor je een veel leukere connectie hebt met anderen. Vertrouw op jezelf, houd van jezelf en durf te kiezen voor wat jij belangrijk vindt. Alleen zo word je ECHT gelukkig met je werk, of je nou een eigen bedrijf hebt of dat je in loondienst werkt. Beter nog; je hele leven wordt er mooier van.

Ik ben benieuwd naar wat jouw lessen zijn uit je afgelopen banen!